Propozycje ćwiczeń

Opublikowano: poniedziałek, 01 luty 2016

Ćwiczenia oddechowe

  • Ćwiczenia oddechowe polegające na uwzględnianiu różnej drogi wdechu i wydechu:
  • Wdech nosem/jedną dziurką nosa (drugą zatykamy) – wydech nosem;
  • Wdech nosem/jedną dziurką nosa (drugą zatykamy) – wydech ustami;
  • Wdech ustami – wydech nosem;
  • Wdech – wydech ustami (szeroko otwarte);
  • Wąchanie kwiatków – powoli, jak najdłużej;
  • Dmuchanie na kulki styropianowe lub kuleczki waty;
  • Nadmuchiwanie balonika;
  • Przenoszenie słomką wacików/podartych karteczek;
  • Dmuchanie na płomień świecy – delikatnie, żeby nie zgasła;
  • Dmuchanie na pasek papieru – jak najdłużej z taką samą siłą, aby pasek unosił się pod tym samym kątem;
  • Puszczanie baniek przez słomkę w szklance wody;
  • Puszczanie baniek mydlanych;
  • Huśtanie misia na książce – dziecko leżąc, robi głęboki wdech i wydech (miś ułożony na brzuchu ma się unosić oraz opadać);
  • Dziecko wdycha powietrze, unosząc ręce do góry – wydycha powietrze, opuszczając ręce w dół;
  • Chuchanie – dmuchanie (raz ciepłym, raz zimnym powietrzem).

 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • Nakładanie górnej wargi na dolną i odwrotnie;
  • Naprzemienne wymawianie głosek u (robienie dzióbka) – i (szeroki uśmiech);
  • Wysunięcie warg do przodu – „rysowanie” kółek wargami;
  • Parskanie wargami;
  • Cmokanie;
  • Chrząkanie;
  • Robienie dzióbka (jak do głoski u) – dotykanie dzióbkiem nosa;
  • Naprzemienne wysuwanie – wsuwanie języka między otwarte usta;
  • Dotykanie językiem kącików ust;
  • Robienie z języka łódeczki/rurki;
  • Dotykanie językiem wałka dziąsłowego (za górnymi zębami);
  • „koci grzbiet” – czubek języka oparty za dolnymi zębami;
  • Naprzemienne ćwiczenia: „koci grzbiet” – czubek języka dotyka wałka dziąsłowego;
  • Dotykanie językiem wałka dziąsłowego przy naprzemiennym otwieraniu/zamykaniu ust;
  • Liczenie językiem zębów (górnych i dolnych) – przy nieruchomej żuchwie;
  • Masowanie podniebienia twardego (za górnymi zębami) językiem;
  • Wypychanie językiem policzków;
  • „Oblizywanie” ust – w obydwie strony;
  • Okrężne ruchy języka po zewnętrznej stronie zębów;
  • Naprzemienne dotykanie językiem nosa – brody;
  • Zwinięcie języka w rulon – dmuchanie;
  • Kląskanie językiem;
  • Ziewanie;
  • Chory miś – kaszlemy z otwartą buzią;

 

Ćwiczenia połączone z artykulacją

  • Wymawianie a „staccatto”;
  • Wymawianie głosek nosowych w połączeniu z samogłoskami (am, an, am-ma, on, om-mo, em, en, em-me, en-ne);
  • Gęganie gąski – gę gę;
  • Ziewanie połączone z wymawianiem samogłoski a (nisko opuszczona żuchwa);
  • Wymawianie sylaby -apa- z przedłużeniem zwarcia warg podczas wymowy p;
  • Energiczna wymowa sylab z głoskami tylnojęzykowymi (k, g, h) – uku, ugu, og – oh;
  • Murmurando: dłuższe wymawianie głoski m;
  • Podwajanie głosek wybuchowych, np. abba, appa, akka, agga, oppo, atta.